Trenuj Swoje

Ciało

 

Nie ma znaczenia czy jesteś najlepszy. Najważniejsze jest, że robisz wszystko, aby być najlepszym.

Idź

 

Uwolnij swój

Umysł

 

Kiedy prowadzisz nie daj się wyprzedzić, kiedy zostajesz z tyłu nie poddawaj się. Im więcej wysiłku w coś włożysz, tym więcej będziesz z tego miał.

IDŹ

Header

     Ruch w środowisku wodnym, racjonalne pływanie oprócz niezaprzeczalnych walorów rekreacyjnych przynosi szereg korzyści zdrowotnych i kompensacyjno - korekcyjnych. Walory pływania wynikają ze swoistych cech środowiska wodnego oraz z ich oddziaływania na organizm człowieka. Pływanie to przede wszystkim aktywny ruch w wodzie, a ruch poprawia i doskonali funkcjonowanie układów biologicznych organizmu oraz wpływa pozytywnie na psychikę człowieka. Dzięki wysiłkowi związanemu z oddychaniem, mięśnie klatki piersiowej wzmacniają się a pojemność życiowa płuc rośnie. Organizm człowieka jest bardziej dotleniony. Dzięki wyporności wody, wyczuwalnie zmniejsza się ciężar ciała w wodzie i można wykonywać ruchy swobodnie w sposób odciążony.
     Horyzontalne, poziome ułożenie ciała ułatwia krążenie krwi, gdyż nie musi ona być pompowana do góry z siłą przeciwdziałającą sile grawitacji. Pływanie usprawnia więc krążenie krwi, wzmacnia naczynia krwionośne i umieszczone w nich zakończenia nerwowe oraz poprawia pracę serca. Wszystko to poprawia przemianę materii i przyspiesza kurację odchudzającą. Działanie wody na skórę połączone jest z oddziaływaniem termicznym. Wysokie przewodnictwo cieplne wody, która ma temperaturę znacznie niższą niż ciało pływaka, zwiększa odporność organizmu na zmiany temperatur. Wszystkie bodźce działające na człowieka pływającego mają inny charakter i wymiar niż podczas działań na lądzie. Zmusza to centralne ośrodki nerwowe do funkcjonowania odmiennie, są one aktywne, ale inaczej niż na lądzie co pozwala im na wypoczynek i dlatego po pływaniu czujemy się zrelaksowani i wypoczęci.
     Pływanie uprawiane racjonalnie uodparnia organizm, zapobiega zachorowaniom, zwiększa wydolność organizmu i opóźnia pojawianie się oznak starzenia. Działanie wody ujędrnia i wygładza naskórek.
     Pływanie ma szczególne znaczenie w profilaktyce wad postawy dzieci i młodzieży, wzmacnia ono gorset mięśniowy kręgosłupa i rozciąga przykurczone mięśnie, odciąża zmęczony kręgosłup. Środowisko wodne jest doskonałym miejscem do wykonania wielu ćwiczeń, ponieważ utrata ciężaru ciała po zanurzeniu w wodzie umożliwia wykonanie wielu zadań niemożliwych lub bardzo trudnych do wykonania na lądzie. Rozluźnienie mięśni charakterystyczne dla swobodnego ułożenia ciała na powierzchni wody sprzyja korzystnym dla celów kompensacji obszernym ruchom w stawach, powiększającym zakres tych ruchów.
     Pływanie harmonijnie rozwija całe ciało, gdyż aktywizuje więcej grup mięśniowych niż jakakolwiek inna dyscyplina sportowa, jest gimnastyką dla mięśni i stawów, zmniejsza napięcie mięśniowe pobudzając jednocześnie prawidłowy rozwój gorsetu mięśniowego oraz aparatu kostno - stawowego, wspomaga proces rehabilitacji np. u dzieci z dolegliwościami kostno - stawowymi, korzystnie wpływając na ruchomość stawów. Pływanie wpływa korzystnie na ogólny rozwój psychofizyczny i sprawność dzieci, kształtuje u nich podstawowe cechy motoryczne: siłę, szybkość, wytrzymałość, wyrabia pożądane cechy osobowościowe np. odwagę, zdyscyplinowanie, wpływa również na rozwój społeczny: zgodne współdziałanie w zespole, odpowiedzialność za drugą osobę znajdującą się w wodzie. Jest doskonałą formą spędzania czasu wolnego.
     Pływanie jest zatem formą aktywności ruchowej, która wszechstronnie wpływa na organizm człowieka, zapobiega niektórym schorzeniom i poprawia stan zdrowia, odpręża i relaksuje. Można je uprawiać dla przyjemności i rozrywki przez całe życie bez względu na przejawiany stopień sprawności. Umiejętność pływania zapewnia bezpieczne przebywanie i korzystanie z uroków basenu czy innych dozwolonych do użytku kąpielisk, chroni przed wypadkami utonięć. Na nauczanie pływania nigdy nie jest za późno, jednak im wcześniej podjęte, tym łatwiej pozbyć się lęku przed wodą i szybciej opanować sztukę pływania.

...... ...... ...... ...... ......